Blog Sidebar Left

Aspetti del colore

Chiunque di noi usi un computer si sarà certamente imbattuto in un programma di grafica e vi avrà notato la presenza di alcune sigle corrispondenti ad altrettante scale cromatiche. Non necessariamente si sarà domandato a cosa esse si riferiscano, ma RGB o CMYK dovrebbero comunque suonargli familiari.   (1)   Va anzitutto detto che le lettere, a composizione delle due sigle, sono le iniziali dei colori che le costituiscono. Red, green, blue per RGB e cyan, magenta, yellow, key black […]

Aspetti delle forme geometriche prime

In uno dei miei precedenti interventi ho trattato degli andamenti spazio-temporali inerenti la composizione (https://www.danilosantinelli.it/danilos-blog/andamenti-spazio-temporali-della-composizione/), per completezza vorrei ora introdurre alcuni aspetti riguardanti le tre forme geometriche basilari, anch’esse preziosi strumenti compositivi: quadrato, cerchio e triangolo.     Il quadrato, contraddistinto dai suoi quattro lati e angoli uguali, non presenta moto, esso sembra chiudersi su se stesso, apparentemente immobile nella sua solidità suggerita dagli angoli retti. La stabilità e la concretezza insite in questa forma ne hanno consentito, sin dall’antichità, […]

Colonized imagery

Philips PM5544 Monoscope   Let me first explain the title. Think of our generational formation, of how our memory and our way of imagining are bound by what we have seen and stored mnemonically, indelibly marking our identity: cinema, in particular American cinema, or rather Hollywood cinema, with its frenetic sequential narration, profoundly different from European productions, there is also national cinema, but if we think of its cultural impact on a large scale, we must necessarily refer to the […]

5 – Of the absence

This last intervention aims to introduce those contemporary painters who have tried to give representation to the human being today, highlighting the denial of identity given by the socio-cultural, socio-economic and socio-media situation. Where the excess of information, instead of giving voice, has made intelligences, humanity and collective instances mute and annihilated, swallowed up in the deafening noise of the avalanche of images, words and communications, resulting in a paradoxical absence caused by the excess of presence. The subjects and […]

Immaginari colonizzati

Monoscopio Philips PM5544   Vorrei anzitutto spiegare il titolo. Si pensi alla nostra formazione generazionale, a come la nostra memoria e il nostro modo d’immaginare siano vincolati da quanto abbiamo fruito e immagazzinato segnando indelebilmente la nostra identità: il cinema, in particolare quello americano, anzi holliwoodiano, con la sua frenetica narrazione sequenziale, profondamente diverso dalle produzioni europee, vi è poi il cinema nazionale, ma, se pensiamo a un suo impatto culturale su larga scala, dobbiamo necessariamente riferirci alla cosiddetta “commedia […]

Spatio-temporal trend of the composition

In the previous article (https://www.danilosantinelli.it/danilos-blog/illusoriety-of-realism/) I pointed out that talking about realism within visual texts is improper. In fact, they use codes that address our way of seeing and thinking about the world, and therefore our perception of it, which is far from being real is instead distorted: in this sense, the example of the perspective convergence that our gaze – and the drawing consequently reproduces – perceives – was given. The sense of realism is therefore given by proposing […]

Andamenti spazio-temporali della composizione

Nel precedente articolo (https://www.danilosantinelli.it/danilos-blog/illusorieta-del-realismo/) ho evidenziato come parlare di realismo all’interno dei testi visivi sia improprio. Essi, infatti, impiegano codici che si rivolgono al nostro modo di vedere e pensare il mondo, dunque alla nostra percezione di esso, che lungi dall’essere reale è invece distorta: si era in tal senso portato l’esempio della convergenza prospettica che il nostro sguardo – e il disegno di conseguenza riproduce – percepisce. Il senso di realismo è quindi dato dal proporci il soggetto rappresentato […]

4 – Of minority feeling

Tiziano Veccellio, Supplizio di Marsia (detail), 1570-76   The present intervention is aimed at reconnecting those threads historically broken by the intervention of modernism first and, subsequently, by the definitive cultural deconstruction conducted by postmodernism. It is therefore good, first of all, to conduct a rapid re-examination of the historical-artistic events that have taken place within the contemporary world. As already mentioned, the eighteenth-century body is indelibly marked by the intervention of the Enlightenment, which, through a rationalistic-scientific approach, turns […]

3 – The process of dematerialization of art

Joseph Kosuth, Neon, Who’s afraid of red, yellow and blue exhibition from 17 February to 20 May 2012 at la maison rouge, Paris, France   The analysis undertaken in my previous intervention, and that I am continuing here, pays more attention to the material aspect of the pictorial execution, an aspect that constitutes the fulcrum of the identity of painting and its expression, we would otherwise embark on a path of abstraction where the pictorial testimonies are not expressed and […]

Illusoriety of realism

Anonymous, View of an ideal city (detail), 1490-99ca   This, which I am presenting here, is the first in a series of interventions aimed at the dissemination of visual grammars. An aspect that, as I said in the introduction to the blog (https://www.danilosantinelli.it/danilos-blog/two-or-three-things-about-the-blog/), is closely linked to the analysis of the characteristic aspects of postmodernism, given the massive use of images and their wide dissemination implemented by postmodernism as a privileged linguistic vehicle and attributable to its characteristics of speed […]