Blog Fullwidth

Provenance

Jean-Honoré Fragonard, Les hasards heureux de l’escarpolette (detail), 1767-68, Wallace Collection, London, photo Alonso de Mendoza   The provenance of an author’s language, from a previous tradition, is therefore part of the dynamics of normalization (a process whereby an innovative or exceptional phenomenon, over several decades, spreads in the popular imagination), although it does not deprive it of the research content that instead continues. He takes up a discourse that comes to him from afar. He discovers that he is […]

Provenienza

Jean-Honoré Fragonard, Les hasards heureux de l’escarpolette (dettaglio), 1767-68, Wallace Collection, Londra, foto Alonso de Mendoza   La provenienza del linguaggio di un autore, da una precedente tradizione, rientra nella dinamica della normalizzazione (processo per il quale un fenomeno innovativo o eccezionale, nel corso di alcuni decenni, si diffonde nell’immaginario popolare), seppure egli non la priva del contenuto di ricerca che invece prosegue. Egli riprende un discorso che gli giunge da lontano. Si scopre figlio di una discendenza alla quale […]

Puberty

Edward Munch, Puberty (detail), 1894-95, Oslo National Gallery   The works of Edward Munch (1863-1944) have fascinated me more and more over the years. In Puberty of 1894-95, certain formal and perspective distortions typical of his mature language, to which this painting belongs, are not present. This work has a more intimate or apparently less explosive character than his other more violent and strident works, both in terms of colour and formal forcing. The explosiveness of this painting resides in […]

La pubertà

Edward Munch, La pubertà (particolare), 1894-95, Galleria Nazionale di Oslo   Le opere di Edward Munch (1863-1944) nel corso del tempo mi hanno affascinato sempre più. Ne La pubertà del 1894-95 certe distorsioni formali e prospettiche tipiche del suo linguaggio maturo, al quale questo dipinto appartiene, non sono presenti. Questo lavoro ha un carattere più intimo o apparentemente meno esplosivo rispetto ad altre sue opere più violente e stridenti cromaticamente e nelle forzature formali. L’esplosività di questo dipinto risiede in […]

Framing

Caspar David Friedrich, Der Mönch am Meer, 1808-09   If the composition concerns the course of an image (horizontal, vertical, diagonal ascending / descending), the framing determines the point of view that the author has assigned to the viewer’s gaze, demonstrating that the image is designed specifically for him, for his involvement. The choice of the framing is therefore essential for the conveyance of the message, being able to place the viewer in a dominant or inferior position, protagonist or […]